Hoofd tentoonstellingen & collecties / conservator

Verzetsmuseum Amsterdam vertelt het verhaal van de Tweede Wereldoorlog in Nederland en de voormalige Nederlandse koloniën. Persoonlijke verhalen vanuit verschillende perspectieven zetten aan tot nadenken en geven inzicht in de waarde van tolerantie, vrijheid en democratie. Waar passend leggen we een link naar het heden.

In 2022 werd het museum geheel vernieuwd en in oktober 2024 opent een nieuwe vaste presentatie over de Nederlandse koloniën tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Jaarlijks ontvangt het museum meer dan 100.000 bezoekers uit binnen- en buitenland.

Medio 2025 wordt het huidige Hoofd tentoonstellingen en collecties directeur van het museum. Voor een soepele overgang zoeken we een nieuw Hoofd tentoonstellingen en collecties / conservator die dit najaar kan starten.

Deze:

• maakt met de directeur, Hoofd PR & randprogrammering en Hoofd educatie & toegankelijkheid deel uit van het managementteam dat het inhoudelijke beleid van het museum bepaalt
  • is verantwoordelijk voor de inhoudelijke en productionele ontwikkeling van de wisseltentoonstellingen
  • is verantwoordelijk voor het collectiebeleid, in samenspraak met de collectiebeheerder
  • heeft veel affiniteit en ervaring met de vervaardiging van tentoonstellingen voor een breed publiek, bij voorkeur over historische en/of actuele maatschappelijke onderwerpen
  • heeft een academische opleiding, bij voorkeur als historicus
  • heeft kennis van Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog, bij voorkeur ook over de voormalige koloniën
  • is praktisch ingesteld; kan tentoonstellingsprojecten leiden, planningen maken, budgetten beheren en leveranciers aansturen
  • beschikt over een uitstekende schrijfvaardigheid, zowel voor beleidsstukken/projectaanvragen als voor toegankelijke tentoonstellingsteksten, e.d.
  • kan goed samenwerken in een klein team, taken delegeren en medewerkers aansturen
  • onderschrijft de doelstellingen van het museum op het gebied van inclusie en toegankelijkheid

Wat bieden wij?

Verzetsmuseum Amsterdam is een actief museum met 15 parttime medewerkers en ruim 100 vrijwilligers. We zijn een ambitieuze en platte organisatie. Gedeeltelijk thuiswerken behoort tot de mogelijkheden. Geboden wordt een functie voor 30,4 uur per week, met mogelijkheid tot uitbreiding; salariëring volgens regeling gemeente Amsterdam, afhankelijk van ervaring schaal 10, minimaal €  3.913 en maximaal € 5.002 bruto per maand bij volledig dienstverband van 38 uur per week.

Solliciteren?

Stuur uiterlijk 5 september een brief en CV naar: info@verzetsmuseum.org.

Voor vragen of meer informatie, bel met directeur Liesbeth van der Horst, 020 – 620 25 35.

Sollicitatiegesprekken vinden plaats op 16 september.

Ter informatie zijn het jaarverslag en Ondernemingsplan 2025-2028 te raadplegen.

Vanwege de samenstelling van het huidige team en de inclusieve ambities van het museum worden kandidaten met een cultureel diverse achtergrond nadrukkelijk uitgenodigd om te solliciteren.